MEF: Masalah kurang kerja terus halang usaha pemulihan

Presidenn MEF, Datuk Dr. Syed Hussain Syed Husman.

KUALA LUMPUR: Persekutuan Majikan-majikan Malaysia (MEF) berpandangan bahawa walaupun keputusan kerajaan untuk membuka ekonomi memberi dorongan positif kepada majikan ke arah pemulihan, kekurangan tenaga kerja tempatan di sektor-sektor tertentu menghalang usaha tersebut.

Presidennya, Datuk Dr. Syed Hussain Syed Husman berkata, keprihatinan serius terhadap isu kekurangan tenaga kerja terutama bagi sektor kritikal selain sektor perladangan, pembinaan, pembuatan, seperti sektor makanan dan peruncit besar.

“MEF menyokong pembukaan ekonomi dan majikan ingin memulihkan perniagaan mereka, tetapi mereka di sektor ini kecewa dengan kekurangan pekerja yang ada,” kata beliau dalam kenyataan media dikeluarkan hari ini.

Kata beliau, walaupun kadar pengangguran yang lebih tinggi terutama dalam kalangan belia, majikan di sektor ini menghadapi kesulitan yang sangat tinggi untuk mendapatkan tenaga kerja yang diperlukan bagi menjalankan perniagaan mereka.

“Industri di sektor ini terus menderita kerana kekurangan tenaga kerja.

“Contoh yang baik adalah perniagaan makanan. Walaupun mereka dibenarkan beroperasi, kebanyakan restoran ini tetap menawarkan makanan dengan alasan ini.

“Kedai makanan menderita kerana mereka tidak dapat membuat pekerja melakukan pekerjaan yang diperlukan,” kata beliau.

Syed Hussain juga berkata, kerajaan harus menyedari bahawa tidak semua perniagaan dapat dijalankan secara digital kerana kebanyakan sektor ini masih bergantung pada tenaga kerja manual.

“Kami mendukung upaya untuk mengurangkan kebergantungan pada pekerja asing di sektor-sektor tertentu, tetapi kerajaan harus menangani masalah yang kompleks ini berdasarkan sektoral kerana banyak sektor juga bergantung pada tenaga kerja asing selain dari sektor perkebunan dan pembinaan,” kata beliau lagi.

Malah menurut beliau, MEF mengakui bahawa kerajaan mungkin menghadapi kerumitan dalam mengatur pengaturan kerajaan kepada kerajaan untuk mencari pekerja asing, namun kenyataannya tetap bahawa ekonomi tidak dapat meningkat jika semua elemen untuk menjalankannya tidak ada.

“Malaysia tidak dapat tampil pada tahap optimum jika kita hanya bergantung pada pekerja domestik, dan jika keadaan ini berlanjutan, masalah lain akan timbul.

“Kami mengharapkan fokus dan usaha yang lebih besar dari pemerintah untuk menyelesaikan masalah ini.

“Harus ada keseimbangan antara berniaga dan penawaran pekerja asing. Kami mencadangkan bahawa daripada memaksakan peraturan menyeluruh untuk melarang pekerja asing, kerajaan harus mempertimbangkan untuk membenarkan pekerja asing dari segi sektor ke sektor, dan mungkin harus dimulai dengan restoran,” kata beliau.