Yayasan Kebajikan Atlet meterai MoU kerjaya berterusan bersama Genting Malaysia, DHS Hospitality Academy

Pengerusi YAKEB, Datuk Noorul Ariffin Abdul Majeed; Ketua Pegawai Operasi Genting Malaysia Berhad, Lee Thiam Kit dan Pengarah Kumpulan Pengasas DHS Hospitality Academy, Dr S. Sri Kumar menunjukkan dokumen MoU yang ditandatangani di Kuala Lumpur hari ini. Ia disaksikan oleh Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh.

KUALA LUMPUR: Yayasan Kebajikan Atlet Kebangsaan (YAKEB) terus mengembangkan usahanya untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada bekas atlet dan keluarga mereka.

Sebagai sebahagian daripada inisiatif pendidikan dan kerjaya berterusan, YAKEB memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) dengan dua organisasi utama di negara ini, Genting Malaysia Berhad (GENM) dan DHS Hospitality Academy.

Program tujuh bulan itu akan menawarkan kursus hospitaliti jangka pendek kepada bekas atlet yang berdaftar sebagai ahli YAKEB dan keluarga mereka untuk meneruskan kerjaya mereka dengan GENM.

YAKEB akan mengetuai kerjasama tiga hala dengan menyediakan peluang ini kepada bekas atlet dan keluarga mereka.

DHS Hospitality Academy berperanan menyediakan kursus hospitaliti jangka pendek dan memantau kemajuan peserta.

Para peserta akan melalui kursus teori hospitaliti selama sebulan di universiti rakan kongsi pintar DHS Hospitality Academy, Asia e University sebelum menjalani penempatan kerja dengan GENM selama enam bulan. Selepas berjaya menamatkan program ini, mereka berpeluang untuk meneruskan pekerjaan tetap dengan GENM.

Majlis menandatangani MoU yang berlangsung di Kompleks Sukan Bukit Kiara itu disaksikan dan dirasmikan oleh Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh.

MoU itu ditandatangani oleh Pengerusi YAKEB, Datuk Noorul Ariffin Abdul Majeed; Ketua Pegawai Operasi Genting Malaysia Berhad, Lee Thiam Kit dan Pengarah Kumpulan Pengasas DHS Hospitality Academy, Dr S. Sri Kumar.

Menurut Noorul, kerjasama ini menunjukkan bahawa sektor swasta dan syarikat semakin menghargai pengorbanan dan perjuangan atlet negara, dan beliau berharap ahli YAKEB akan merebut peluang yang disediakan.

“YAKEB memainkan peranan penting dalam membantu bekas atlet, bukan sahaja dari segi bantuan perubatan dan kebajikan, tetapi juga menyediakan akses kepada pensijilan, pendidikan dan pilihan kerjaya lain.”

“Baru-baru ini dalam pembentangan Bajet 2023, Kerajaan juga telah mengumumkan inisiatif untuk mengecualikan cukai yang akan dapat memanfaatkan syarikat yang menggaji bekas atlet.”

“Pengumuman itu pastinya akan menarik syarikat swasta serta syarikat untuk menawarkan peluang pekerjaan kepada atlet yang sudah bersara yang akan menjamin kerjaya mereka selepas bersara,” kata beliau.

Kata beliau, YAKEB ingin menjadi pusat peralihan dan pembangunan kemahiran untuk pembelajaran sepanjang hayat seperti yang dilakukan oleh Perbadanan Hal Ehwal Bekas Angkatan Tentera (PERHEBAT).

“Kami juga sedang menyediakan atlet kami untuk menghadiri temuduga atau menjalani kursus dandanan dan kami berharap lebih banyak syarikat atau syarikat swasta akan mencontohi apa yang telah dilakukan oleh Genting Malaysia,” kata Noorul.

Sementara itu, Thiam Kit berkata bahawa mereka gembira dapat bekerjasama dengan YAKEB dan Akademi Hospitaliti DHS untuk membantu bekas atlet mencari pekerjaan baharu apabila kerjaya sukan mereka telah tamat.

“Kami percaya bahawa menyokong atlet negara kita melebihi daripada bersorak untuk kemenangan mereka. Ini bermakna menyediakan peluang kerjaya baharu untuk mereka menjalani kehidupan yang stabil dan memuaskan apabila mereka telah bersara daripada aktiviti sukan mereka.”

“Program ini bertujuan untuk menawarkan pekerjaan jangka panjang kepada bekas atlet, tanpa mengira umur, jantina atau pengalaman bekerja.”

“Peluang ini bukan sahaja diberikan kepada ahli YAKEB tetapi juga kepada ahli keluarga dan rakan-rakan mereka. Ini adalah pendekatan holistik yang memberi manfaat kepada peserta dan seluruh kalangan sosial mereka,” kata beliau.

Beliau menjelaskan, selain menawarkan peluang pekerjaan tetap apabila peserta berjaya menamatkan penempatan, pihaknya juga akan memastikan kebajikan mereka semasa penempatan terjaga dengan baik dengan menyediakan penginapan percuma dan elaun bulanan.

Pengasas DHS Hospitality Academy, Dr S. Sri Kumar (tengah) dan Pengerusi YAKEB, Datuk Noorul Ariffin Abdul Majeed menyatakan sesuatu kepada Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh pada majlis memeterai MoU.

Dalam pada itu, Sri Kumar menyatakan hasratnya untuk meneruskan kerjasama dengan YAKEB dalam mewujudkan lebih banyak peluang untuk bekas atlet dan keluarga mereka menjalani kursus pendidikan dan kerjaya.

“DHS Hospitality Academy telah bekerjasama dengan YAKEB sejak 2018 dan telah menaja ahli YAKEB dan keluarga mereka untuk menjalani program yang serupa.

“Sepanjang 2020 di Singapura, kami telah menaja 12 ahli YAKEB untuk mengikuti program diploma dan lapan ahli daripada Persatuan Sukan Orang Pekak Malaysia (MSDeaf) untuk mengikuti program diploma melalui YAKEB.

“DHS Hospitality Academy mempunyai visi untuk kerjasama ini dan telah bekerjasama dengan YAKEB sejak 2018. Perkongsian ini telah membuahkan hasil dan kami berharap lebih ramai bekas atlet akan menyertai program ini dan memasuki industri hospitaliti,” kata beliau.

Menurut beliau, kerjasama dengan Genting Malaysia ini adalah sesuatu yang baharu dan pihaknya menjangkakan akan ada lebih banyak peluang seperti ini untuk bekerjasama dengan syarikat atau syarikat swasta lain melalui program kerjaya hospitaliti YAKEB dan DHS Hospitality Academy, untuk membantu bekas atlet, keluarga dan rakan mereka untuk menjadi sebahagian industri,” kata beliau.