Misi solo pesara ke 106 negara 20 bulan, sebar mesej impak perubahan iklim

S. Katiravan, bekas pengurus penyelenggaraan dan pengecas elektrik, akan memulakan misi solo mengelilingi dunia hanya untuk satu misi, iaitu menyelamatkan dunia daripada impak perubahan iklim.- Foto ihsan S. Katiravan

KUALA LUMPUR: Selepas berkhidmat untuk negara selama empat dekad dalam bidang penyelenggaraan dan pengecas elektrik, seorang pesara rakyat Malaysia kini melebarkan impiannya untuk sama-sama membantu menyelamatkan dunia.

S. Katiravan, bekas pengurus penyelenggaraan dan pengecas elektrik, akan memulakan misi solo mengelilingi dunia hanya untuk satu misi, iaitu menyelamatkan dunia daripada impak perubahan iklim yang lebih buruk.

Ketika usia 61 tahun dan berstatus warga emas, beliau mengambil pendekatan berbeza untuk menggunakan masa dan sumber yang ada demi generasi akan datang.

Malah beliau sanggup menjual sebuah premis miliknya untuk menampung kos misi kali ini, yang akan mengambil masa 20 bulan.

“Misi kali ini adalah sekitar 20 bulan, bermula 2 Januari ini,” kata beliau kepada Workers Times ketika dihubungi.

Beliau yang bersara pada tahun lepas akan memulakan jelayah solo mengelilingi dunia dengan motosikal mulai Isnin ini.

Majlis pelepasan akan berlangsung di Dewan Rakyat, Batu Caves pada 2 Januari ini.

Untuk rekos, Katiravan tidak asing dengan jelajah motosikal di bawah mesej “sama-sama kita berganding selamatkan dunia daripada perubahan iklim”.

Pada tahun 2018, beliau memulakan perjalanan solo selama 64 hari merentasi tujuh negara Asia iaitu Thailand, Myanmar, India, Bhutan, Nepal, Pakistan dan Bangladesh.

Justeru itu, misi beliau kali ini akan melibatkan 106 buah negara. Keseluruhan perjalanan misi beliau akan meliputi kira-kira 110,000 hingga 120,000 kilometer (km).

“Empat tahun lalu saya melengkapkan misi 22,022 km. Kali ini lebih jauh, lebih lama, dan banyak negara,” kata beliau yang turut mendapat sokongan ahli keluarga dan rakan-rakan.

“Misi saya, jika kita mahu mencapai sesuatu, kita perlu korbankan satu.

“Jadi, saya perlu tinggalkan isteri, keluarga selama 20 bulan, menjual harta yang ada untuk menampung kos, di samping tinggalkan negara dan kawan-kawan untuk sementara demi kepentingan dunia,” kata beliau yang turut berkata, “ini pengorbanan kecil saya demi dunia, generasi akan datang.”

Bersama motosikal yang dinamakan sebagai Parameswara, yang menjadi nadi Katiravan mengelilingi 106 negara kelak. – Foto ihsan Katiravan

Motosikal diberi nama Parameswara

Pada Isnin ini, beliau akan menunggang motosikalnya ke Singapura dan kemudian menghantar kenderaan beliau melalui pengangkutan laut ke Indonesia. Dari sana, beliau akan meneruskan perjalanan ke Timor Leste, dan kemudian ke Australia dan New Zealand.

Katiravan kemudiannya akan pergi ke Korea Selatan dan Jepun sebelum berbasikal melalui Rusia, Mongolia dan kira-kira 41 negara di Eropah.

Selepas itu, ia pergi ke Maghribi dan Kanada, Amerika Syarikat, Alaska, Amerika Tengah, Amerika Selatan, Afrika Utara dan Timur Tengah, dan Asia Tengah sebelum kembali ke Asia Tenggara dan pulang ke Malaysia.

“Kemungkinan destinasi saya akan lalu akan bertambah, bergantung kepada kedudukan semasa dan sumber.

“Mengambil kira sekatan perjalanan yang telah ditarik balik di sebalik pandemik COVID-19, negara saya akan lalui kemungkinan bertambah… semua bergantung kepada keadaan. Tetapi buat masa ini, pelan perjalanan saya merangkumi 106 negara,” kata beliau yang akan menunggang motosikal BMW R 1200cc GSA yang dinamakannya Parameswara.

Motosikal yang sama telah digunakan empat tahun lalu ketika merealisasikan Asia beliau.

Menurut beliau, kenderaan itu dilengkapi dengan pemanas tangan, penempatan untuk peranti GPS, dan fungsi auto-cruise.

Topi keledarnya juga dilengkapi dengan pembesar suara dan mikrofon, membolehkan beliau mendengar GPSnya, menerima panggilan telefon, serta mendengar muzik. Motosikalnya juga sebelum ini telah diuji dan disahkan berada dalam had pelepasan karbon, memastikan perjalanan yang mesra alam.

“Saya telah membuat perancangan dan persiapan sejak lebih dua tahun lalu, sejak sebelum COVID-19,” katanya.

Katiravan menanam pokok neem di Mandi Dabwali di sempadan Punjab-Haryana di India ketika misi tahun 2018. – Foto ihsan Katiravan

Tunjuk ajar ayah

Mengulas lanjut mengenai tujuan misinya, segala minat beliau untuk menjaga dan memelihara bumi bermula sejak kecil lagi, susulan bimbingan ayahnya.

“Ayah saya selalu menitikberatkan kepentingan menjaga bumi ini, persekitaran hijau… untuk kita dan generasi akan datang… jadi saya sudah lama simpan impian ini.

“Kini tiba masa untuk melakukan perkara itu… sekarang saya ada masa untuk ke seluruh dunia, membawa mesej ini, terutama kita berhadapan dengan perubahan iklim,” kata beliau yang mempunyai seorang isteri dan tiga orang anak.

Katiravan yang dibesarkan di sebuah estet di Bukit Asahan, Melaka menambah, perjalanan empat tahun lalu merupakan salah satu pengalaman terbaik dalam hidupnya. Ketika misi itu beliau telah menanam dua pokok neem di Mandi Dabwali di sempadan Punjab-Haryana di India.

Katanya: “Kita perlu melakukan sesuatu tentang bumi. Sekurang-kurangnya tanam pokok.”

Katiravan menambah, seseorang perlu membuka mata terhadap apa yang dilakukan terhadap alam sekitar.

“Jadi, saya memutuskan untuk mengadakan misi ini demi meningkatkan kesedaran tentang alam sekitar dan pemanasan global.

“Ini adalah perjalanan terbesar yang pernah saya lakukan. Saya agak gementar, tetapi dengan izin Tuhan, saya percaya ia boleh dilakukan,” kata beliau mengenai cabaran yang dijangkakan.

Mengenai perjalanan bermula minggu depan, beliau akan menunggang motosikal lapan hingga sembilan jam sehari, dan berehat pada waktu malam di hotel, asrama, rumah tamu atau apa sahaja premis beliau akan lalui.

Beliau juga bercadang untuk berkhemah di dalam khemah di negara yang membenarkannya.

“Berdasarkan persiapan yang telah dilakukan selama ini, saya yakin misi ini akan berjaya, terutama dengan pengalaman yang diperoleh pada tahun 2018,” kata beliau lagi.

Sepanjang perjalanan nanti beliau dijadual akan menanam pokok di setiap negara dan bandar yang menjadi persinggahan, selain memberikan syarahan mengenai peranan “kita mengurangkan impak perubahan iklim.”

Katiravan di sempadan Pakistan ketika misi tahun 2018. – Foto ihsan Katiravan