HSBC pertahankan kerjasama dengan Invest Penang, mahu terus kerjasama dengan NUBE

HSBC Bank Malaysia Berhad pertahankan kerjasama dengan InvestPenang, mahu terus kerjasama dengan NUBE.

KUALA LUMPUR: HSBC Bank Malaysia Bhd (HSBC) berkata ia akan terus bekerjasama dengan Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE).

Dalam kenyataan yang dikeluarkan, HSBC berkata, memandangkan beberapa isu yang dibangkitkan atau dipertikaikan oleh NUBE kini sedang didengar di mahkamah Malaysia, “kami enggan memberi ulasan kami tentang perkara yang sama kecuali untuk mengulangi bahawa HSBC terus terikat dengan semua undang-undang dan peraturan yang terpakai di semua negara tempat kami beroperasi.”

HSBC juga akan menyediakan peluang kepada pekerjanya untuk melatih, meningkatkan kemahiran dan mendapatkan kelayakan supaya mereka mempunyai kemahiran untuk pekerjaan semasa dan masa hadapan.

“Selain itu, pelaburan USD250 juta kami di ibu pejabat baharu kami di Tun Razak Exchange (TRX) menandakan tumpuan kami yang dipertingkatkan pada fleksibiliti yang didayakan melalui model kerja hibrid sambil menyediakan persekitaran kerja moden yang sesuai untuk tujuan, menyepadukan piawaian tertinggi bagi kelestarian alam sekitar,” kata kenyataan itu.

HSBC juga sedang melakukan transformasi untuk memenuhi permintaan penggunanya yang semakin berkembang memandangkan pendigitalan kini penting dalam setiap sektor.

Oleh itu, mereka telah melabur bernilai USD40 juta dari 2021 hingga 2023 untuk melengkapkan cawangan mereka dengan keupayaan digital dan teknologi baharu yang dipertingkatkan.

“Ini adalah tambahan kepada USD18 juta yang dilaburkan dari 2018 hingga 2020 dan akan membolehkan kami membangunkan format cawangan yang inovatif dan memperjuangkan cara baharu untuk melayani pelanggan kami sambil menyokong perjalanan kewangan mereka,” tambah bank itu dalam kenyataan itu.

Bank itu juga berhasrat untuk menghubungkan Malaysia dengan dunia melalui kerjasama meluasnya dengan agensi penggalakan pelaburan Kerajaan Persekutuan dan Negeri serta dewan perniagaan di negara ini.

HSBC juga menyokong kerajaan dalam memulihkan dan mengembangkan Malaysia.

“Malaysia adalah pasaran pertumbuhan keutamaan bagi Kumpulan HSBC di peringkat global dan kami komited untuk terus berkhidmat kepada ekonomi Malaysia seperti yang telah kami lakukan selama lebih 130 tahun.

“Menarik pelaburan berkualiti tinggi adalah penting untuk menyokong laluan Malaysia ke arah pemulihan, memenuhi cita-citanya mencipta pekerjaan berkualiti sambil memudahkan pembangunan mampan,” katanya.

Rabu lalu, NUBE menggesa kerajaan negeri Pulau Pinang menyemak semula Memorandum Persefahaman (MoU) dengan bank itu.

Melalui MoU itu, InvestPenang akan membawa pelaburan langsung asing berkualiti tinggi ke dalam pulau itu.

Bagaimanapun, NUBE merasakan bahawa ini adalah satu pengkhianatan kepada pekerja dan rakyat Pulau Pinang selepas tindakan HSBC berulang kali untuk menjejaskan hak pekerja di negara ini.

Menurut setiausaha agungnya J Solomon, HSBC telah melanggar undang-undang dan peraturan buruh selepas memberhentikan pekerjanya semasa pandemik Covid-19 serta menutup banyak cawangan.

Oleh itu, beliau percaya bahawa bank itu tidak seharusnya dibenarkan terlibat dalam pembangunan ekonomi Pulau Pinang.

“NUBE amat percaya bahawa adalah demi kepentingan semua pihak untuk menamatkan kerjasama antara InvestPenang dan HSBC Bank ini.”

“Dengan meneruskan perkara ini, NUBE yakin bahawa kerajaan negeri Pulau Pinang mengambil pendirian menentang hak pekerja dan kebenaran. Mana-mana institusi yang menentang kebenaran tidak akan kekal; semua keuntungan akan hilang, dan kemudaratan yang dilakukan kepada orang lain tidak lama lagi akan ditimpakan ke atas diri sendiri,” kata Solomon.